Page 5 - LOUŽNICKÝ ZPRAVODAJ 27/2018
P. 5
LOUŽNICKÝ ZPRAVODAJ 27/2018

ZDRAVOTNICKÁ ZÁCHRANNÁ SLUŽBA LIBERECKÉHO KRAJE
INFORMUJE

Někdy nehouká sanitka, ale přilétá vrtulník

Přemýšlíte někdy, jak se záchranáři dostanou do těžce přístupného terénu bez cest a silnic? Nebo proč k
„obyčejné“ mrtvici letí vrtulník? Letecká záchranná služba je nedílnou součástí zdravotnické záchranné
služby. V České republice funguje v současné době deset středisek, odkud vzlétá vrtulník k záchraně života,
sídlo liberecké letecké záchranky je na letišti Liberec.

Vrtulník Kryštof 18 (jméno dostal podle sv. Kryštofa, patrona poutníků, řidičů, letců či leteckých záchra-
nářů, číslo 18 je pořadové číslo vzniku LZS Liberec v tehdejším Československu) zasahuje především na
území Libereckého kraje a je provozován pouze ve dne.

Stejně jako záchranáři pozemní, i letečtí jsou řízeni dispečinkem. Ten je podle potřeby vysílá buď k zása-
hům do nepřístupného terénu, nebo k pacientům, kteří vyžadují co nejrychlejší transport do nemocnice. To
může být právě příklad oné mozkové mrtvice, kdy je nutné, aby se pacient na ošetření do iktového centra
dostal co nejdříve tak, aby byly maximálně sníženy možné následky.

Výzva ke vzletu
vždy přichází
ze zdravotnic-
kého operač-
ního střediska,
které vysílá
adekvátní po-
moc na místo
události na zá-
kladě vyhodno-
cení informací
od volajícího.
Již během ho-
voru s volají-
cím upozorní
operátoři po-
sádku na při-
pravovaný
vzlet. Pilot s
mechanikem startují motory vrtulníku, poté nastupuje lékař a záchranář s podrobnými informacemi, a bě-
hem dvou minut odlétají. Na místě zásahu pilot s pomocí celé posádky vybere nejvhodnější místo k při-
stání. Záchranáři ošetří pacienta a lékař rozhodne o způsobu transportu a směřování do zdravotnického za-
řízení. V případě transportu pacienta do Krajské nemocnice v Liberci přistává vrtulník na nově vybudova-
ném heliportu přímo v areálu nemocnice, kde je pacient předán zasahující posádkou vrtulníku přímo ošet-
řujícímu týmu.

Při zásazích s využitím podvěsu LZS Liberec úzce spolupracuje s Horskou službou Jizerské hory a Krkonoše.
Od roku 2005 létají záchranáři moderním dvoumotorovým vrtulníkem EC 135 T2, který je pro záchranné
činnosti využíván po celé Evropě.

EC 135 T2 je dvoumotorový vrtulník, s cestovní rychlostí asi 230 km/h (maximální 287 km/h). Zdravotnická
zástavba vrtulníku je upravena pro tři až čtyři členy posádky a jednoho pacienta. V tomto složení posádky,
a s daným zdravotnickým vybavením, je vrtulník schopen letět přibližně 1,5 hodiny, což je to zhruba cesta
do Prahy a zpět s rezervou pro další zásah v Libereckém kraji.

5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10