Page 6 - LOUŽNICKÝ ZPRAVODAJ 02/2016
P. 6
ZE SVĚTA
LIBERECKÝ KRAJ -
Liberecký kraj plánuje
na letošní rok další
kurzy bezpečné jízdy
pro motorkáře,
zaměřit se chce i na
dopravní výchovu
dětí.
Kurzy pro
motocyklisty
organizuje kraj od roku 2010, za tu dobu se jich
uskutečnilo už 19 a prošly jimi stovky motocyklistů. „Cílem
projektu je naučit začínající motocyklisty poznat limity své i
svého silného stroje. Letos je v plánu dalších šest kurzů,
každý pro 50 až 60 motocyklistů," řekl koordinátor
bezpečnosti silničního provozu Jan Polák.
Podle odborníků je výuka motocyklistů v Česku naprosto PLAVY - V Plavech se žije blaze. Alespoň podle toho, co
nedostatečná. „Na motorce se najezdí 13 hodin, potřeba by vypráví starostka obce Věra Mužíčková.
ale bylo nejméně třikrát tolik," řekl na jednom z kurzů Co se v roce 2015 v Plavech podařilo?
Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti, který se na Prakticky všechno, co jsme si v prosinci 2014 při
tvorbě programů podílí. Autoškola podle něj naučí řidiče jen schvalování rozpočtu na letošní rok vzali za své, jsme
základy rozjet a zastavit, zařadit dvojku a trojku. Doplňkové zrealizovali nebo spolufinancovali. Letošní rok opět
kurzy mají řidiče připravit na situace, které ho mohou v končíme plusovým hospodařením, v obci nám přibyla
běžném provozu potkat, a naučit je reagovat. Nejčastěji se nová budova s mnohostranným využitím a díky
hlásí mladí řidiči, ale zájem mají i starší ročníky, které třeba devadesátiprocentní dotaci přišla obecní kasu jen tři
se po letech k motocyklu vracejí. čtvrtě milionu. Modernizace doznaly i mateřská a základní
Motocyklisté patří spolu s cyklisty a chodci ke zranitelnějším škola, vytvořili jsme 9 pracovních míst pro nezaměstnané
z naší obce, takřka půl milionu jsme věnovali místním
účastníkům silničního provozu. Ve srovnání s řidiči spolkům na činnost a rozvoj; nezapomněli jsme na naše
automobilů je u nich při nehodě osmnáctkrát větší riziko seniory, hendikepované ani na charitativní pomoc.
smrtelného zranění. Nejčastější příčinou nehod A co se naopak dotáhnout nepodařilo, co zůstává restem
motocyklistů je nepřiměřená rychlost. „Už dávno neplatí, že do budoucna?
závažné nehody jsou doménou mladých řidičů. Čím dál Co se plánů obce týká, pracujeme dlouhodobě
častěji umírají motocyklisté ve středním věku kolem 40 až koncepčně, žádné nereálné cíle si neklademe,
45 let," poznamenal Polák. Ne vždy je ale podle něj na vině nepouštíme se do projektů, které bychom nezvládli
motocyklista. V polovině smrtelných nehod motocyklista ufinancovat nebo které by neúměrně a nesmyslně
havárii nezpůsobil, jen se jí nedokázal vyhnout. I v tom zadlužily obec. Osobně žádné zásadní resty v tomto
mají kurzy pomoci. ohledu nevnímám.
Na kurzech se motocyklisté naučí bezpečně ovládat stroj. Práce starostů bývá nevděčná, přesto, vzpomenete si na
Učí se jezdit v malých rychlostech, efektivně brzdit nejen nějakou humornou situaci, která v souvislosti se
na rovných úsecích, ale i v krizových situacích. Poznají i starostováním proběhla v roce 2015?
vlastní slabiny. „Hlavní je umět předvídat a adekvátně O humorné situace není nouze, ale že by některá výrazně
reagovat," vysvětlil Budský. Řidič má na autodromu vybočovala, na to si zrovna teď nevzpomínám.
možnost si v chráněných podmínkách vyzkoušet, co Jaké jsou plány obce?
zvládne a co dokáže jeho stroj, aniž mu hrozí něco Rozpočet na příští rok jsme schválili již v prosinci,
vážnějšího, než že vyletí z dráhy a složí se s motocyklem na všechny oblasti života v obci jsou poměrně zastoupeny.
trávu. Více peněz máme připraveny ve Fondu bydlení na půjčky
Velkým tématem je podle krajského radního pro dopravu pro majitele domů, kteří budou čerpat státní kotlíkové
Vladimíra Mastníka také bezpečnost dětí v dopravě: „S dotace, abychom pomohli maximální počtu našich občanů
našimi partnery se snažíme o co nejširší zásah. Zapojujeme s jejich finančním podílem.
i širokou veřejnost, pořádáme semináře a prezentace." Děti Co přejete „svým" obyvatelům pro rok 2016?
se učí, jak se správně chovat v autě, na kole i jako chodec. Přeji zdraví, štěstí a spokojený život v naší obci. Aby
„Dopravní výchova by měla spočívat nejen v předávání každý, kdo pracovat chce, práci měl nebo ji během roku
technických znalostí a dovedností, jak se chovat v silničním našel.
provozu, ale je nutno započít již od útlého mládí s A všem nám přeji, abychom v Evropě byli doma, v
formováním hodnotového systému dětí. To, jak se naši bezpečí, a necítili se tu jako ohrožený druh. Aby si naši
nejmenší dívají na sebe i okolní svět, ovlivňuje jejich vrcholní politici přestali hrát ty trapné žabomyší války a
vnímání hodnoty zdraví a života," dodal Budský. konečně pochopili vážnost situace a svoji povinnost
chránit bezpečnost svých občanů.
6
LIBERECKÝ KRAJ -
Liberecký kraj plánuje
na letošní rok další
kurzy bezpečné jízdy
pro motorkáře,
zaměřit se chce i na
dopravní výchovu
dětí.
Kurzy pro
motocyklisty
organizuje kraj od roku 2010, za tu dobu se jich
uskutečnilo už 19 a prošly jimi stovky motocyklistů. „Cílem
projektu je naučit začínající motocyklisty poznat limity své i
svého silného stroje. Letos je v plánu dalších šest kurzů,
každý pro 50 až 60 motocyklistů," řekl koordinátor
bezpečnosti silničního provozu Jan Polák.
Podle odborníků je výuka motocyklistů v Česku naprosto PLAVY - V Plavech se žije blaze. Alespoň podle toho, co
nedostatečná. „Na motorce se najezdí 13 hodin, potřeba by vypráví starostka obce Věra Mužíčková.
ale bylo nejméně třikrát tolik," řekl na jednom z kurzů Co se v roce 2015 v Plavech podařilo?
Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti, který se na Prakticky všechno, co jsme si v prosinci 2014 při
tvorbě programů podílí. Autoškola podle něj naučí řidiče jen schvalování rozpočtu na letošní rok vzali za své, jsme
základy rozjet a zastavit, zařadit dvojku a trojku. Doplňkové zrealizovali nebo spolufinancovali. Letošní rok opět
kurzy mají řidiče připravit na situace, které ho mohou v končíme plusovým hospodařením, v obci nám přibyla
běžném provozu potkat, a naučit je reagovat. Nejčastěji se nová budova s mnohostranným využitím a díky
hlásí mladí řidiči, ale zájem mají i starší ročníky, které třeba devadesátiprocentní dotaci přišla obecní kasu jen tři
se po letech k motocyklu vracejí. čtvrtě milionu. Modernizace doznaly i mateřská a základní
Motocyklisté patří spolu s cyklisty a chodci ke zranitelnějším škola, vytvořili jsme 9 pracovních míst pro nezaměstnané
z naší obce, takřka půl milionu jsme věnovali místním
účastníkům silničního provozu. Ve srovnání s řidiči spolkům na činnost a rozvoj; nezapomněli jsme na naše
automobilů je u nich při nehodě osmnáctkrát větší riziko seniory, hendikepované ani na charitativní pomoc.
smrtelného zranění. Nejčastější příčinou nehod A co se naopak dotáhnout nepodařilo, co zůstává restem
motocyklistů je nepřiměřená rychlost. „Už dávno neplatí, že do budoucna?
závažné nehody jsou doménou mladých řidičů. Čím dál Co se plánů obce týká, pracujeme dlouhodobě
častěji umírají motocyklisté ve středním věku kolem 40 až koncepčně, žádné nereálné cíle si neklademe,
45 let," poznamenal Polák. Ne vždy je ale podle něj na vině nepouštíme se do projektů, které bychom nezvládli
motocyklista. V polovině smrtelných nehod motocyklista ufinancovat nebo které by neúměrně a nesmyslně
havárii nezpůsobil, jen se jí nedokázal vyhnout. I v tom zadlužily obec. Osobně žádné zásadní resty v tomto
mají kurzy pomoci. ohledu nevnímám.
Na kurzech se motocyklisté naučí bezpečně ovládat stroj. Práce starostů bývá nevděčná, přesto, vzpomenete si na
Učí se jezdit v malých rychlostech, efektivně brzdit nejen nějakou humornou situaci, která v souvislosti se
na rovných úsecích, ale i v krizových situacích. Poznají i starostováním proběhla v roce 2015?
vlastní slabiny. „Hlavní je umět předvídat a adekvátně O humorné situace není nouze, ale že by některá výrazně
reagovat," vysvětlil Budský. Řidič má na autodromu vybočovala, na to si zrovna teď nevzpomínám.
možnost si v chráněných podmínkách vyzkoušet, co Jaké jsou plány obce?
zvládne a co dokáže jeho stroj, aniž mu hrozí něco Rozpočet na příští rok jsme schválili již v prosinci,
vážnějšího, než že vyletí z dráhy a složí se s motocyklem na všechny oblasti života v obci jsou poměrně zastoupeny.
trávu. Více peněz máme připraveny ve Fondu bydlení na půjčky
Velkým tématem je podle krajského radního pro dopravu pro majitele domů, kteří budou čerpat státní kotlíkové
Vladimíra Mastníka také bezpečnost dětí v dopravě: „S dotace, abychom pomohli maximální počtu našich občanů
našimi partnery se snažíme o co nejširší zásah. Zapojujeme s jejich finančním podílem.
i širokou veřejnost, pořádáme semináře a prezentace." Děti Co přejete „svým" obyvatelům pro rok 2016?
se učí, jak se správně chovat v autě, na kole i jako chodec. Přeji zdraví, štěstí a spokojený život v naší obci. Aby
„Dopravní výchova by měla spočívat nejen v předávání každý, kdo pracovat chce, práci měl nebo ji během roku
technických znalostí a dovedností, jak se chovat v silničním našel.
provozu, ale je nutno započít již od útlého mládí s A všem nám přeji, abychom v Evropě byli doma, v
formováním hodnotového systému dětí. To, jak se naši bezpečí, a necítili se tu jako ohrožený druh. Aby si naši
nejmenší dívají na sebe i okolní svět, ovlivňuje jejich vrcholní politici přestali hrát ty trapné žabomyší války a
vnímání hodnoty zdraví a života," dodal Budský. konečně pochopili vážnost situace a svoji povinnost
chránit bezpečnost svých občanů.
6